Om Skin Company
SKIN COMPANY är en svenskt hudvårds salong och webbutik.

SKIN COMPANY finns både som online butik och som fysiska butiker. 

Tillsammans med Sveriges kunnigaste experter inom branschen med många års erfarenhet så skapar vi de bästa förutsättningarna för dig och din hud!

Vårat unika koncept går ut på att vi kombinerar den modernaste tekniken och produkterna för att du som kund ska få bästa möjliga resultatet. 

Adress:
SKIN COMPANY Karlskrona AB

Ronnebygatan 23
SE-371 33 Karlskrona

Organisationsnummer: 559320-0354
Kundservice: 0455-811 22
kundservice: Info@SKINCOMPANY.SE
Vid post till SKIN COMPANYS  Kundservice, märk kuverten med “Kundservice”.

Allmänt
Dessa köpvillkor gäller när du som konsument gör en beställning från SKIN COMPANYS e-handel www.SKINCOMPANY.se (“SKIN COMPANYS e-handel”). Avtal mellan dig och SKIN COMPANYom leverans av dina beställda produkter uppstår när du får en leveransbekräftelse.

För att handla på SKIN COMPANYS e-handel ska du ha fyllt 18 år, inte stå under förmyndarskap och i övrigt ha kapacitet att ingå avtal. Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.
Vi reserverar oss för eventuella leveransförseningar och slutförsäljningar. Vidare reserverar vi oss för tekniska fel, tryckfel och felskrivningar. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella fel i prisinformationen före och efter att beställningen är behandlad. 

För närmare information om hur SKIN COMPANYS hanterar och behandlar dina personuppgifter, se SKIN COMPANYS Integritetspolicy.

Leveranser och beställning
SKIN COMPANYS erbjuder alltid fri frakt vid val av leverans av paket till någon av våra butiker.

Nedan ser du vilka leveranssätt som SKIN COMPANYS erbjuder. Ditt postnummer avgör vilka leveranssätt som du kan välja.

PostNord – till ombud eller direkt i din brevlåda
Mindre paket levereras direkt till din brevlåda medan större paket levereras till PostNords utlämningsställe nära dig. Du kan även välja ett klimatsmart alternativ. PostNords klimatsmarta leveranser transporteras i enlighet med PostNords riktlinjer för miljö- och arbetsmiljö, vilket innebär så liten klimatpåverkan som möjligt. Detta innebär att leveranserna i största möjliga mån transporteras via järnväg och i övriga fall lastbil. PostNord är certifierad med miljömärkningarna ISO 9001 och ISO 14001, här kan du läsa mer om certifieringarna.

Produkter som är slut i lager
Om någon vara som du har beställt inte finns i lager när din beställning ska packas, så kommer enbart de varor som du beställt och som finns i lager att levereras till dig. De varor som inte kan levereras kommer istället att krediteras till dig eller levereras vid ett senare datum.

Avisering
När ordern skickats från vårt lager mailas ett besked angående detta till din mail med en spårningslänk. Om du är medlem i SKIN COMPANY kan du följa din order när du loggar in på “Mina sidor” under Orderhistorik.

Fraktkostnad
Om du väljer att få din order levererad till någon utav SKIN COMPANYS butiker i Sverige bjuder vi på frakten. För övriga leveranssätt kan priset variera, aktuella priser framgår när val av frakt görs i kassan på SKIN COMPANYS e-handel.

Ej uthämtade paket
Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället olika länge beroende på respektive leverantörs bestämmelser, därefter skickas det tillbaka till SKIN COMPANYS e-handel. Har du betalat din order men ej hämtat ut den, kommer du automatiskt krediteras summan på produkterna (men ej för fraktkostnaden) när vi hanterat din leverans. SKIN COMPANYS tar även ut en administrativ avgift på 150 kr vid ej uthämtat leverans.

SKIN COMPANYS rätt att neka beställningar
SKIN COMPANYS förbehåller sig rätten att neka beställningar, exempelvis om rabattcheckar som du inte har mottagit direkt från SKIN COMPANYS har använts vid en beställning eller neka varuprover vid upprepade beställningar som understiger ett visst belopp.

Force Majeure
SKIN COMPANYS är inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger ett hinder som SKIN COMPANYS inte kan övervinna eller fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till kundens intresse av att SKIN COMPANYS fullgör köpet. Kunden har inte heller rätt till ersättning för den skada som kunden lider genom SKIN COMPANYS dröjsmål eller fel om dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför SKIN COMPANYS kontroll som SKIN COMPANYS inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följer SKIN COMPANYS inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Order- och leveransbekräftelser/följesedel
När du slutfört en beställning så får du en orderbekräftelse med e-post. Om du inte fått en orderbekräftelse, vänligen kontrollera att din e-postadress stämmer och meddela SKIN COMPANYS Kundservice så skickar vi om bekräftelsen.
När varorna skickas från SKIN COMPANYS e-handelslager får du även en leveransbekräftelse via e-post. Avtal mellan dig och SKIN COMPANYS om leverans av dina beställda produkter uppstår när du får en leveransbekräftelse. Tillsammans med din leverans får du en följesedel som gäller som kvitto.

Byte, ångerrätt och reklamation
Retur kan göras genom att varan skickas till SKIN COMPANYS e-handelslager. Returadressen är:

SKIN COMPANY
Ronnebygatan 23
371 33 Karlskrona

SKIN COMPANY ansvarar inte för varan under den tid som den skickas tillbaka till SKIN COMPANY från kund med anledning av ångerrätt eller reklamation.

Byte
Som kund har du rätt att byta beställd vara inom 14 dagar efter att du mottagit varan*. Byte kan inte ske hos SKIN COMPANYS e-handel utan du får då istället utöva din ångerrätt.

*) För julhandeln gäller förlängd bytesrätt t.o.m. 23 januari på köp genomförda mellan 14 november t.o.m 24 december.

Ångerrätt
Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar* vid köp på SKIN COMPANYS e-handel. Ångerperioden räknas från det datum då du eller någon av dig angiven person mottog den sista varan/varorna i din beställning. Från ångerrätten undantas vissa produkter. På grund av hälso- och hygienskäl omfattas inte produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas om förseglingen eller originalförpackning har brutits av konsumenten, t.ex. om kunden har brutit emballage eller annan plombering av produkten.

Om produkten omfattas av ångerrätten och du hanterat produkten i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion har SKIN COMPANYS rätt att göra ett värdeminskningsavdrag som motsvarar produktens nuvarande värde jämfört med produktens ursprungliga värde.

*) För julhandeln gäller förlängd ångerrätt t.o.m. 23 januari på köp genomförda mellan 14 november t.o.m 24 december.

Nyttjande av ångerrätten
Enklaste sättet att ångra en vara är att vända sig till någon av SKIN COMPANYS svenska butiker. Om du istället vill skicka tillbaka varan till SKIN COMPANYS e-handel vänligen kontakta alltid SKIN COMPANYS Kundservice per telefon eller e-post, se kontaktuppgifter ovan, innan du returnerar varan. Om du väljer att skicka tillbaka produkten ska produkten skickas till SKIN COMPANYS inom 14 dagar räknat från det datum du meddelade SKIN COMPANYS att du ångrar dig.

Senast 14 dagar efter det att vi blev informerade om ditt beslut att ångra din beställning får du din återbetalning. Vi kommer att använda oss av samma betalningssätt som du använde vid din beställning om du inte uttryckligen går med på något annat. Detta kommer inte att medföra några extra avgifter för dig. Vi har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna eller du har tillhandahållit bevis på att du har skickat tillbaka varorna, vilket som än inträffar först.
Reklamation

SKIN COMPANYS garanterar att varje försändelse undersöks innan den skickas till kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer har du tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel från den dag du mottar produkten. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara skall så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta SKIN COMPANYS Kundservice, se kontaktuppgifter ovan.

Gåvor och varuprover vid köp
Vid retur av köpta produkter ska gåvor och varuprover, som har erhållits av SKIN COMPANYS med anledning av kundens köp, också returneras av kunden.

Fraktkostnader
Vid godkänd reklamation bekostar SKIN COMPANYS kostnaden för returfrakt. Om reklamationen inte är giltig eller om du utövar din ångerrätt betalar du själv kostnaden för returfrakten.

Allergisk Reaktion
Om du har du fått en allergisk reaktion av någon produkt du köpt hos SKIN COMPANYS kan du kontakta SKIN COMPANYS Kundservice. Vi registrerar aldrig uppgifter om din hälsa eller lämnar rekommendationer om din hälsa eller allergiska reaktioner.

Betalning och priser
Säker betalning
Att handla på SKIN COMPANYS e-handel är säkert och enkelt. Du väljer mellan fakturabetalning, direktbetalning genom din bank eller kortbetalning där ditt bank- eller kreditkort är anslutet till Visa eller Mastercard/Eurocard. Mer information om de olika betalningsalternativen finns under respektive rubrik nedan.

Kortbetalning
Du som har ett bank- eller kreditkort anslutet till Visa eller Mastercard/Eurocard kan betala genom ditt kontokort. Detta gäller dock inte Electron- eller Maestrokort. Kortbetalningar hanteras av vår samarbetspartner, Klarna AB, för att garantera en snabb och säker betalning. När du väljer detta betalningsalternativ reserveras beloppet på ditt kontokort vid din beställning och betalning genomförs först när varorna skickas till dig.

SKIN COMPANYS erbjuder via sina betalningsleverantörer de senaste systemen för säkrare betalningar. Detta innebär ibland att du måste aktivera sådana via din bank. Om ditt kortköp nekas på grund av detta, använd fakturabetalning eller kontakta din bank för aktivering av säkrare kortköp på nätet.

Faktura

Om du väljer faktura som betalningsalternativ så skickas fakturan via mail från Klarna. Fakturan överlåts till vår samarbetspartner, Klarna AB, som gör en förenklad kreditprövning utan kännedomskopia. Vid fakturabetalning sker leverans av beställda varor till folkbokförd adress eller till vald SKIN COMPANY-butik. För Klarnas villkor om faktura som betalningsalternativ, klicka här.

Priser

Alla våra priser anges i svenska kronor och inkluderar moms, momsen redovisas på orderbekräftelsen/ kvittot.

Produktinformation och bilder
SKIN COMPANYS gör sitt bästa för att tillhandahålla så korrekt produktinformation som möjligt. Vi rekommenderar dock att du alltid dubbelkollar produktinformation och innehållsförteckning på förpackningen när du får din leverans, särskilt om du är allergisk eller överkänslig mot något ämne.

Förpackningarna på våra produkter kan variera i utseende. I vissa fall kan en annan storlek än den som erbjuds vara avbildad, därför är det alltid den skriftliga informationen angående volym som gäller.
Observera att färgproverna på produkter på SKIN COMPANYS e-handel kan variera beroende på din bildskärm samt dina individuella skärminställningar.

Är du osäker på någon produkt vänligen kontakta Kundservice för mer information.

Allt innehåll på SKIN COMPANY.se ägs av SKIN COMPANYS eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från SKIN COMPANY.

Bäst-före-datum
På de flesta av våra produkter finns en symbol som ser ut som en burk med öppnat lock. Vid symbolen står det antingen 6, 12 eller 24 månader. Detta indikerar produktens hållbarhet från det att den öppnas. Övriga produkter har specifik datummarkering.

Tänk även på att hållbarhetstiden påverkas av hur du förvarar och använder produkten. Använd till exempel inte fingrarna utan en spatel när du tar hudkräm ur en burk eftersom det annars lätt sprids bakterier och hållbarheten förkortas. Det är heller inte bra för skönhetsprodukter att förvaras för varmt eller i direkt solljus.

Tillämplig lag och tvist
Vi eventuell tvist följer SKIN COMPANYS beslut från Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller genom adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr.

Dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och, utan hinder av vad som anges under stycket ovan, avgöras av allmän domstol.

Ändringar av köpvillkor
SKIN COMPANYförbehåller sig rätten att vidta ändringar av köpvillkoren. Ändringar av köpvillkoren kommer att informeras på www.SKINCOMPANY.se. De vid var tid gällande villkor finns tillgängliga på www.SKINCOMPANY.se/kopvillkor.”

SKIN COMPANYS Kundservice
Det går bra att kontakta SKIN COMPANYS Kundservice angående frågor eller annat som rör SKIN COMPANYS köpvillkor, om du vill ha rådgivning kring produktval kan du också kontakta oss

Kontaktuppgifter till SKIN COMPANYS Kundservice finns ovan.
***
Köpvillkoren fastställdes av SKIN COMPANYAB den 30 december 2020